lørdag 7. november 2015

Forberedelser

Til sommeren planlegger vi å padle Helgelands kysten, jeg gleder meg som en unge! Jeg er oppvokst på Helgeland, to mil sør om Sandnessjøen. Så dette blir som å komme hjem. Det er ett fantastisk område, å padle kajakk her tror jeg må være noe av det flotteste jeg kan gjøre i Norge.

Leser litt kajakkbøker og drømmer meg bort

Jeg har begynt sånn smått å tenke på hva vi trenger av utstyr for en slik langtur. Det blir vår første ordentlige langtur. Noe må handles inn og noe har vi fra før av. Vi håper å få til noen korte helge overnattinger før langturen, kan være greit å prøve ut utstyr, hvordan vi laster best og hva vi får plass til. Vi har i alle år feriert med campingvogn så det aner meg at noe må bli igjen hjemme. 'Ler* Det er jo bare LITT mindre plass i en kajakk ;0)

Sikkert flere som skal ut på langtur med kajakk som ønsker seg en pakkliste, her er den jeg har laget. Noe kan strykes da flere ting er bare kjekt å ha med seg på tur.

Grunnleggende:
·         Kajakk
·         Padleåre
·         Reserve åre
·         Spruttrekk
·         Tørrdrakt, sko og hansker
·         Redningsvest

Kokeutstyr og mat:
·         Kokesett
·         Kokebluss
·         Gassbokser eller drivstoff
·         Termos
·         Spise sett
·         Bestikk
·         Turkopper
·         Oppvasksåpe og kost, oppvaskhåndkle
·         Mat
·         Drikke
·         Vann til matlaging
·         Tursnacks
·         Energi barer til å ha i vesten
·         Drikkebag
·         Grillpinner

      Hygiene:
·         Håndkle
·         Såpe og sjampo
·         Deodorant
·         Solkrem
·         Lypsyl med solfaktor
·         Vaskeservietter uten parfyme (kjøpes på Apotek1)
·         Toalettsaker, barbersaker
·         Medisiner, Ibux & Paracet
·         Toalettpapir
·         Tørkepapir

Sove:
·         Telt
·         Sovepose
·         Sovepose liner
·         Liggeunderlag
·         Hodepute, oppblåsbar
·         Tarp

Klær:
·         Super/Ullundertøy etter årstid evt fleece heldress
      Ullsokker tynne/tykke
·         Lue/ull lue
·         Neopren hette
·         Jakke, bukse (regntett og vindtett), hansker og (tur)sko til å ha på land
·         Skifteklær
·         Bikini/badedrakt/shorts/
·         Solbriller
·         Ull eller fleece genser til kveldsbruk

·          Sikkerhetsutstyr:
·         Hjelm
·         Fløyte
·         Årepose
·         Åresnor
·         Pumpe
·         Slepetau
·         Førstehjelpsett
·         Nødbluss eller penn
·         Mobil i vanntett pose

Annet:
·         Svamp
·         Pakkposer
·         Kart og kompass
·         GPS
·         Hodelykt
·         Vevteip
·         Opptennings utstyr
·         Liten øks/sag til ved
·         Liten radio på batteri til nyheter/værmeldinger
·         Solcellepanel til lading
·         Dekksbag
·         Fiskestang
·         Myggolje og myggspiral
      Kamera

·          

3 kommentarer:

  1. Nødpeilesender som tåler vann er også å anbefale, mobilen er ikke pålitelig nok. 😃

    SvarSlett
    Svar
    1. Kommentarene dine kommer dobbelt når du poster hos meg, vet ikke hvorfor. Har prøvd å lese litt om nødpeilesender etter at du tipset meg, og ser at man kan både leie vanlige nødpeilesendere og kjøpe en enklere SPOT variant. Den SPOTen virker ikke så dum. Takk for godt råd!

      Slett
  2. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett