fredag 29. april 2016

Klær på strandhugg

Det kan fort bli kaldt på høst og vinter når vi har strandhugg, og da er det deilig å ha noe varmt å hive over seg. Jeg har sett mange varianter, alt fra de som kler av seg tørrdrakten oventil for å ta på tykk dunjakke til den nydeligste Luhkka. En Luhkka er en samisk poncho. Luhkkaen brukes både til fest og som ytterjakke. Første gangen jeg så en Luhkka var ilag med en padlekompis på ett strandhugg. Så kjekt å bare kunne hive over seg uten å måtte kle av seg oventil, tenkte jeg. Og den var nydelig i kongeblått stoff. Siden den gangen i høst så har jeg hatt lyst på en Luhkka, og jeg er litt lik Pippi som lever etter regelen "det har jeg aldri gjort før så det kan jeg helt sikkert". Jeg så for meg at Luhkkaen kunne brukes til så mye, både på padleturer, andre turer og til pen bruk.

Stoff ble bestilt og mange sømmer ble sydd, mange valg ble tatt og jeg ble strålende fornøyd med resultatet. Min første Luhkka var født. Ingen enkel prosess når mønsteret jeg bestilte kom uten sømbeskrivelse, jeg måtte finne ut av alt selv. Jeg måtte finne ut hvilket stoff, hvordan den skulle klippes ut og monteres, i tillegg til de vanlige valgene av farger og hvordan man lager bisebånd.


På hetten har jeg montert en pelskant som kan kneppes av. Hovedfargene svart og rosa er mine favoritt farger, Nå gleder jeg meg til å komme ut på tur og få prøvd den. 


Mange timer søm ligger bak ett så enkelt plagg som dette. Jeg har undersøkt litt hva jeg må betale for en Luhkka hvis jeg skal kjøpe den. Og prisen jeg fikk var 1800,- Etter å ha sydd en så skjønner jeg at prisen er helt OK. For det er mange timer og mye arbeid, i tillegg er stoffet dyrt.


Nærbilde av pynten fremme på Luhkkaen. Jeg har holdt pynten på ett minimum siden den hovedsaklig skal brukes på tur. Pynten er laget av ull og bomull for at den skal tåle å være på tur. 
Nå gleder jeg meg til padleturer i nærområdet. Armen er endelig friskmeldt og jeg får begynne å padle igjen, men den første tiden må det kun være små og rolige turer. Å ikke overbelaste er viktig. Men bare det å komme seg ut i kajakken igjen skal bli gøy! Jeg gleder meg som en unge :0) Første turen er planlagt til helgen, jeg og mannen må sette ut noen av klubbens "5 på skjæret" poster. Mannen er i dag ute ilag med en padle kompis for å sette ut en post. Mandag settes siste post ut og vi er klare til årets 5 på skjæret. 

Tidligere i vinter ble jeg valgt inn i styret i den lokale padleklubben, så 5 på skjæret har jeg ansvaret for i år. Vi har utvidet med flere poster og det er flere som settes ut på nye områder. Vi trekker en premie blant de som har samlet 5 eller flere poster, tanken er at det skal være en litt ordentlig padlerelatert premie. Så blir det spennende å se om det er noen som kommer til å sanke poster, interessen har vært litt laber de to siste årene. Vi håper på å få opp interessen siden det er nye poster og en fin fin premie. Og blir det bare noen få som deltar så er sjansen for å vinne større ;0)

2 kommentarer:

  1. Ship ohoi den så da veldig smart ut, skal prøve å lagen en sånn en i herre variant med lommer for ølbokser. God ide, symaskinen skal frem igjen. ;ø)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så gøy at du blir inspirert av det jeg har laget! Dame og Herre Luhkkaen ser lik ut, så det er bare å kopiere ivei :)Lykke til!

      Slett