fredag 10. juni 2016

Ny kajakk i hus, NDK Romany

Jeg har fått kjøpe en pent brukt NDK Romany av en padlekompis, en lekker gul og hvit sak. Første tur er allerede utført, og det på hav som gikk hvitt rundt oss og mye vind. Stødig kajakk. Vannskrekk hjernen min skrek FARE FARE FARE den første kilometeren, men etter at den klarte å roe seg ned så gikk det bare supert. Bølger og vind fra siden gikk helt fint. Glemte å sjekke hvordan skeg system det er på den før jeg kom utpå havet, og da fikk jeg ikke til å få den ut. Men det gikk helt fint, ble litt justeringer på lesiden når vinden og bølgene kom på skrå. Men mindre enn jeg forventet. Har lest at flere padler den uten skeg og det tror jeg faktisk skal gå helt fint.


Merkelig ryggstøtte-kloss på disse NDK kajakkene, men jeg har fått ryggstøtte med. Den skal prøvemonteres i morgen. Ettermiddagen i dag har gått til skrubbing, vask og tørk av kajakken. Og i morgen blir det polering av den. Den blir så fin atte :) Nå gleder jeg meg til å prøve den på litt roligere hav for å få kjenne på sekundærstabiliteten og svingvilligheten.


I dag dro den gamle Kajakken til sin nye eier, det var vemodig når den dro. Men jeg kan bare padle en kajakk om gangen, og jeg vet jo innerst inne at da er det Romanyen som blir valgt. Jeg ønsker ny eier lykke til med kajakken og håper hun får mange flotte turer med den. Den havnet hos noen kjenninger av gubben, så vi får sikkert noen fine turer ilag i sommer :) Jeg vet at jeg selger kajakken med god samvittighet, jeg vet at jeg blir å savne den og jeg vet at ny eier blir å bruke den. Det må da være det man kaller for ett godt salg?? For Revalen er en flott kajakk, i god kvalitet, som hun kan ha i mange år til.

Neste helg er vi på teknikkurs med Kajakksenja, gleder meg :)

2 kommentarer:

  1. Gratulerer med nydoningen! Pent brukt synes jeg er de beste kjøpene. :) Har vel kjøpt tre av fire brukt, faktisk. Romany er jo også en god kajakk, som tåler det meste du har tenkt å utsette den for, og sikkert vel så det. :) Men jeg er spent på å høre hvordan du opplever langtur med den, håper ikke du skal sammen med en gjeng med raske kajakker i hvert fall.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk :) Har fått prøvd den litt i helga og det går bare supert. Spiller ingen rolle om jeg skal padle ilag med raske kajakker, de må vente på meg uansett ;) Neida, skøyer litt her. Er fullstendig klar over at det ikke er noen rask kajakk, men i mitt tilfelle med mine armer så spiller det faktisk ingen rolle. Jeg kommer aldri til å bli en rask kajakkpadler. Den har omtrent samme lengde som Revalen og jeg opplever Romanyen som mer lettpadlet, i min fart vell og merke. Ikke bare rett frem, men også mer svingvillig og leken. Den surfer jo nesten på flate havet *Ler* Gøy er vell det jeg best kan beskrive den som. Har ikke hatt noen skikkelige langturer med den enda, så det må jeg få komme tilbake til :)

      Slett